tisdag 1 mars 2011

En elegi för Mort



Speltestet av Eon IV går vidare. Regler revideras, slipas till, slopas eller läggs till. Regeldiskussionerna är frekventa och varje vecka testas de till sitt yttersta. De nya stridsreglerna känns som att de sitter, fortfarande är det lite modifikationer och "tweakningar" kvar att göra men som det är nu går de betydligt snabbare än gamla Eon men lämnar alltjämt öppet för taktiska val och kan hantera många situationer, såsom strid mot flera motståndare, snabbt och enkelt.

Sociala konflikter har genomgått ett flertal omskrivningar och har främst förenklats samt balanserat men nu finns det redskap för allt från att underhålla på värdshus, skrämma upp bönder, öka moralen hos soldater, hålla eldfängda predikningar, förföra, förhöra eller bara övertyga en person till att ändra ståndpunkt. Systemet är gjort så att om man blir besegrad i en social konflikt så kommer man ha valet att bryta mot dess utfall men till en hög kostnad. Att spela personer med stor social skicklighet och mängder av kunskapsfärdigheter har nu en regelmässig funktion.

Utmattning, eller "det ändlösa tipsbingokryssandet" som det också är känt som, kommer att utgå och istället bakas ihop med ens Mentala uthållighet. Uthållighet som man kan offra (på egen risk) för att ge en bonus i vissa situationer. Man kan således anstränga sig för att prestera hårdare under kortare tid när det verkligen gäller.

Karaktärsdragen har blivit rejält reviderade och kommer nu påverka spelet direkt. Följer man dem så får man direkta bonusar och kommer även ha möjligheten att återhämta sin mentala utmattning.

Så mycket har hänt och alltjämt är mycket kvar... men alla vi som är inblandade är mycket extatiska över projektet och det känns verkligen som att Eon tas till nya nivåer samtidigt som dess fötter alltjämt är kvar i myllan och "realismen".

Kvällens spelmöte innehöll bland annat en strid där gladiatorn Mort av kraggfolket tog tre kortbågspilar på nära håll och svimmade av. De inavlade ortsborna tog honom till fånga och hotade att döda honom. En social konflikt inleddes av prästen Leon som lyckades köpa honom fri, men Leon beslutade i sista stund för att försöka slå ihjäl dem när han tyckte sig ha överhanden. Ett antal mer eller mindre lyckade tärningsslag senare så flydde den sista harmynta ortsbon för livet men Mort hade fått halsen avskuren och fastän de andra rollpersonerna försökte rädda hans liv så förblödde han i deras armar.

Men som Niklas som spelade Mort sade: "Att vara en mäktig gladiator och stridsmaskin som dör av att få halsen avskuren av en harmynt, lortig lantis känns på något sätt som Eon."

Och visst är det så. I Eon kan alla vara hjältar, alla kan utföra stordåd men alla kan också dö av ett förlupet bågskott, en elak knivskada eller ett illa gjort val.

Vila i frid Mort och må du bli välkomnad i Sirons hallar. Du kommer vara ihågkommen och vi speltestare tackar dig.

5 kommentarer:

  1. Det låter bra det där, mer användbarhet av karaktärsdrag och sociala konflikter. Ser fram emot Eon IV.

    Om karaktärsdrag: Motstående karaktärsdrag som i Pendragon hade varit coolt. Pendragon är nog spelet där karaktärsdrag är bäst genomförda tror jag.

    Ni har ingen hyperpreliminär tidsplan att dela med er av? Kommer man se Eon IV i år? 2012? Ännu senare? Någon gissning?

    SvaraRadera
  2. "Det händer ju aldrig att man slår Ob6T6 under 14. Det här blir lätt som en plätt!"

    SvaraRadera
  3. En hyperpreliminär plan är att vi vid Gothcon (påsk) har ett preliminärt releasedatum. Då bör vi ha bra koll på hur lång tid det tar att skapa Eon IV som vi vill ha det.

    SvaraRadera
  4. Trots förlusten av Mort anser jag att Leons krigslist var lyckad. Jag ångrar inget och skulle göra samma sak igen. Friskt vågat hälften vunnet!

    SvaraRadera
  5. He he... Leons krigslist lyckad? Du menar att du fick ihjäl två inavlade lantisar till förlusten av en "kamrat"? I synnerhet efter att du ändå gjort en deal med dem om att släppa honom fri ;)

    SvaraRadera