torsdag 10 mars 2011

Lägesrapport: Västlanden

Den här dockan, av alla saker, inspirerade mig att börja fila på Västlandens dräktkultur och mode. Kläder säger mer om kulturer än man kanske kan ana, så det är en ganska viktig text, men ändå betydligt lättare och roligare att brottas med än det besvärliga religionskapitlet. Detta börjar äntligen bli färdigt, efter den enorma bromsklossen som var den zhaniska mystiken - en svår sak med att skriva en modul är att man måste se till att skriva så alla kan förstå, oavsett ålder och utbildning, och hur förklarar man egentligen vad en mystisk tradition inom en religion är? Jag har skrivit om edronitisk magiteori och Sungmunkarnas magitradition, om Mamolanismen, andetron och fatalismen. Viktigast är givetvis Mhîmrätten, en text på vilken en del jobb återstår, men jag har hittils fördjupat dess doktrin, skrivit om gudsbild, praktik och tradition, om bruket av mantran, och om synen på Ilik, ondskans ande i de gamla gudarnas ödsliga rike. Zhanernas mycket speciella begravningsseder återstår dock att beskriva.

Jag har också skrivit om zhanernas bildningstradition och namnskick, om kefal Omad Ûl-Shushan och hans bångstyriga dotter, om trädgårdar och temperaturer, historiska dynastier, riken och språk, och faktiskt också gjort en vapentabell, trots tidigare antipati gentemot sådana. Zhanernas egen vapentradition har redan täckts ganska väl i befintliga moduler, men i synnerhet Darkenerfolken i Västlandens periferi har en del prylar som faktiskt förtjänar ett omnämnande. Sagda darkenerfolk är knappast modulens fokus, men de har fått kortare texter som åtminstone ger dem lite färg och personlighet - och förhoppningsvis ger lika goda äventyrsuppslag som andra texter i modulen.

När jag kan bli klar med hela textmanuset kan jag inte säga i nuläget, men nu vet ni iallafall att arbetet med Västlanden fortfarande pågår - den är inte glömd.

(Dockan är för övrigt gjord av Marina Bychkova - kolla vad hennes grejer går för på ebay för en liten chock).







2 kommentarer:

  1. Låter spännande alltihop. Ser fram emot att läsa modulen när den är klar.

    SvaraRadera
  2. Riktigt härligt att se att det går framåt med västländerna. Ligger ganska varmt i mitt hjärta så. Det ska bli så sjukt nice att ändra mitt egna Mûhad sen så att det passar in med västländerna.

    Tummar upp

    SvaraRadera