söndag 27 mars 2011

5 frågor & 5 val till Anders Blixt


Med av vårt dresserade lämmeltåg (dire-lämmels CR18 som de heter i D&D) har vi jagat rätt på rollspelsräven Anders Blixt. Det var en hård jakt som ledde oss ut i rymden, över Ereb Altor, genom Vidonias handelsstäder, förbi det ärrade Kabul och ned i Morias gruvor. Slutligen hade vi honom dock fångad och ställd mot väggen tvingades han att svara på våra frågor.

Kan du berätta lite om dig och vad du gjort i rollspelssammanhang?

Jag är en glad gråhårig trebarnspappa som har varit professionell rollspelskonstruktör sedan 1979, när jag sålde mina första Traveller-texter till GDW. Dessutom var jag med och drev igång Gothcon i slutet av 1970-talet. Jag har varit inblandad i så många svenska rollspelsprojekt att det är svårt att lista dem. Det största var väl utvecklingen av Drakar och Demoner 1985-89.

Hur blev du involverad med Äventyrsspel och vad var din uppgift där?

Firman sökte en spelskribent samtidigt som jag var arbetslös. De visste lite om mig via Gothcon och diverse fansin, så jag fick jobbet. Jag var redaktör och produktionsansvarig. Ett övergripande ansvar för att det kom ut produkter, samt det nöjsamma jobbet att skriva en massa av dem själv.

Du är ju något av en förebild inom rollspelssverige har det uppstått situationer i ditt "vanliga" liv där du blivit påmind om detta?

2008 tjänstgjorde jag i Kabul som civil expert. Jag satt på mässen en kväll och talade med en dansk kollega (svensktalande). Det visade sig att han visste vem jag var, eftersom han var wargamer och hans Uppsalaboende bror var rollspelare. Han SMSade från Kabul till Sverige och fick raskt svar.

Kan du berätta lite om de projekt du arbetar med nu?

Jag håller på att skriva Saga Okeanos, en antik expansion till Tomas Arferts rollspel Saga. Rollspersonerna är sjöfarande greker som söker ska lösa Atlantis' gåta. Det blir sjöfararfantasy med viss inspiration från Star Trek.

Okeanos, det outforskade världshavet.
Detta blir skeppet Keraunos’ jungfruresa:
att på konung Alexanders befallning
utforska främmande kuster,
att söka efter mystiska varelser och skatter,
att segla dit ingen grek har seglat förr.

Regelmotorn blir ungefär samma som i Saga. Den är klar. Kampanjdelen är klar till två tredjedelar. Jag vill skriva klart den i år. Spelet blir en samproduktion med Saga Games.

Vidare har jag skrivit två romaner,
"Spiran och staven" som är fantasy som utspelar sig i samma värld som mitt 90-talsspel Gondica.
"Iskriget" som är dieselpunk i stämningen och utspelar sig i ett alternativt 1940-tal på den fiktiva sydpolskontinenten Alba.

Båda romaner ligger på layoutning och ska förhoppningsvis publiceras av Rävspel under 2011.

Läs gärna mer om vad jag skriver på min blogg Drömsmedjan.

Har du några råd och tips till de som vill ägna sig åt att skriva rollspel?

Läs vad andra har gjort. Ställ dig frågan "Vad gör man här då?" Se till att spelet blir komplett från början. Tänk på att du behöver skriva bortåt 100 sidor text. Speltesta regelmotorn.

Du kommer inte att tjäna pengar på att skriva rollspel. Den tiden är förbi.


Star Wars eller Sagan om Ringen?

Star Wars om det gäller rollspel.

Bredsvärd (1T8+1) eller Kroksabel (1T8)?

Kroksabel ser coolare ut.

Ereb Altor eller Trudvagn?

Ereb Altor (den världen känner jag till)

Nazgul eller Kabul?

Nazgul (jag vill komma till Tolkiens Midgård)

Space 1889 eller Call of Cthulhu?

Space 1889 (mycket mer roligt när jag spelar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar