söndag 13 mars 2011

5 frågor & 5 val till Michael Gullbrandsson


Vi på neobloggen har letat upp och ställt Michael "MiG" Gullbrandsson mot väggen. Den illustratör som i mångt och mycket satte tonen för Eon då han var den som gjorde illustrationerna för Alver, Dvärgar och Tiraker (samt mycket mer) där i Eons begynnelse.


1. Har du någon utbildning som illustratör eller är du självlärd?


Nej jag har ingen utbildning inom tecknande eller målande. Allt det där kommer av ett brinnande intresse för serier som liten i kombination med att jag tyckte om att rita. Varför jag gillade det vet jag ej men det är så det hela började. När jag fick tag i mina första superhjälteserier ( Hulk, Spindelmannen, Stålmannen etc ) så tyckte jag att det såg så häftigt ut att jag också ville kunna teckna på det viset. Så då började jag teckna av seriefigurer, serierutor och imiterade, efter bästa förmåga, olika teckningsmanér som de diverse tecknarna hade. Ett tag så kunde detta skifta från vecka till vecka så jag tecknade väldigt olika under en intensiv tid. Jag antar att min törst efter att lära mig hur dessa tecknare hade skapat sina serier gjorde att jag inte behövde någon skola för att lära mig teckna, jag hade det redan i mig.


2. Du har ju gjort illustrationer till en mängd rollspel såsom Drakar & Demoner, Noir & Eon. Är det någon skillnad att illustrera till just rollspel i jämförelse med vanliga illustratörsjobb?


Ja, massor. Rollspelsillustrationer kan vara väldigt roliga att göra med tanke på dess innehåll rent motivmässigt men det är inget högavlönat jobb eftersom branschen inte är stark på något sätt. Illustrationsjobb för annan typ av literatur eller dylikt är dock inte alltid lika kul att utföra men de betalar sig i regel betydligt bättre.

3. Du lägger ju ned en extrem tid på detaljer, hur lång tid kan du spendera på en och samma bild?

Svårt att säga, det beror på bilden/mån av tid. Är det ett eget verk så kan jag, beroende på ork/lust i princip lägga ned hur mycket tid som helst på detaljerna. Större verk innebär ju dessutom mer yta att klämma in detaljer på så då lägger jag ju naturligtvis ned ännu mer tid på dem. Så hur lång tid det tar att göra det jag gör varierar enormt. Men ja, jag älskar att finlira med detaljer.

4. Finns det några motiv eller scener som du helst avbildar?

Det där har varierat mycket genom åren från allt vad superhjältemanér till fantasy mm för med sig. Just nu har jag ingen favorit som jag förhåller mig till utan det blir lite vad det blir men om jag skulle vällja två genre som jag gillar mest så är det just dessa två som alltid har fallit mig mest i smaken.

5. Om du skulle välja en annan svensk rollspelsillustratör som du tycker utmärker sig vem skulle du vilja rikta strålkastaren mot då och varför?

Utan tvekan Peter Bergting. Han är en fruktansvärt duktig tecknare. Enligt min mening den bästa vi har i Sverige inom det vi håller på med.


Alver eller dvärgar?
Vet ej, jag gillar båda men om det gäller att teckna dem så brukar alver ha en tendens att manifestera sig på pappret i lite högre frekvens än dvärgar.


Tusch eller wacomplatta?

Tusch. Men det är svårt att sätta ihop digitala verk med tusch så det där beror på vad man ska göra. Men i regel så gillar jag tusch betydligt mycket mer och det är en svårare konstform dessutom så om man lär sig handskas med denna teknik så kan man dunka sig själv i ryggen. Det är ett tufft medel att röra sig med.


Hurra för manga eller fy för manga?
Vanligtvis "fy" för min del men det finns bra manga också. Det är bara det att det finns så jämmrans mycket manga och det mesta är skräp av det. Men jodå, visst finns det riktigt bra manga med.


Furries eller goblins?
Goblins.


Conan eller Elric?
Vet ej riktigt faktiskt. Jag måste nog säga Conan för jag vet ej tillräckligt om Elric. Fast Elric ser ju betydligt coolare ut så det är ett svårt val.


För er som vill kolla in och dregla över hans bilder så kan ni ta en tripp till hans hemsida eller hans konto på deviantART.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar