söndag 2 november 2008

Alviska historien

Just nu håller jag på och skriver på kapitelt om den alviska historien, något som visat sig vara bra mycket mer komplicerat än jag först räknat med.

Att revidera en redan färdig bok kan tyckas enkelt men något som jag tyckte var en svaghet i den gamla alvboken var att alvernas 10.000-åriga historia i princip endast omfattade de 5 stora krigen (dessutom upptog den bara 2 blygsamma sidor). Så historiekåt som jag är beslutade jag mig för att fylla de 10.000 åren med olika intressanta händelser som skall hjälpa till att svara på frågan om varför alverna är som de är, olika kulturella och samhällsmässiga höjdpunkter som på något vis påverkat alvernas samhälle/mentalitet i stort.

De första jag insåg var att det i alla hittills utgivna böcker till Eon finns extramt sparsam information om alvernas historia förutom de fem krigen som återges på flera ställen och dessutom tyvärr ofta på motsägelsefulla sätt.

Efter en massa arbete med att korsreferera 1. Alver - Förbannelsens folk 2. Dvärgar - Stenens söner 3. Tiraker - Mörkrets döttrar 4. Asharien & Soldarn 5. Encyklopedia Mundana 6. Legender & hemligheter lyckades till slut händelserna ur alvernas perspektiv urkristallisera sig.
Jag konstaterar med stolthet att Alver - Sångarns ätt inte motsäger någon av dessa verk utan hakar på där de lämnat vid och vidarutvecklar det hela från ett alviskt perspektiv.

Nästa utmaning låg i att återge ett folks 10.000-åriga histora på ett intressant och relevant sätt. Jag började genom att göra det enkelt för mig och skriva det hela i form av en gigantiskt timeline...som blev på tok för lång och inte var särskilt trevlig läsning. Arbetet som pågår nu är transformerandet av denna gigantiska timeline till olika historiska epoker som i sin tur blir separata stycken. Resultatet blir betydligt trevligare läsning och tillsammans med en ordentligt bantad timeline som komplement så blir det hela överskådligt med alla årtal för nyckelhändelser och korta nedslag i stil med Encyklopedia Mundana.

Problemet med att skapa nytt i en redan relativt kompakt värld är att man ibland får ta till ett skohorn för att klämma in saker som borde ha hänt men inte finns refererade till någon annanstans. Eller lösa det på ett snyggare sätt med en förklaring till varför kanske inga andra än alverna känner till att det hänt.
Exempelvis blev självaste Haléa Teren (sanariska alliansens huvudstad) belägrad av tirakerna under första tirakkriget men detta finns inte omnämnt i någon annan bok. Hur kan en sådan signifikant detalj ha smugit sig de andra raserna förbi? Well, det sägs att segrarna skriver historien och så var det i det här fallet. Alverna lyckades till slut driva tirakerna på flykt men att de primitiva tirakerna lyckades tränga så djupt in i deras skog sågs som ett fatalt misslyckande. Således är det något som medvetet utelämnats i alviska historiska krönikor och på så vis inte nått omvärldens kännedom.
Detta är bara ett av många exempel på ett sätt från min sida att dels våga skapa ny intressant historia men utan att det blir inkonsekvent mot redan skrivet material. Faktum är att få texter till Eon hittills skapat så många veck i min panna ifråga om korsrefererande. Nåväl, jag hoppas att det iallafall skall fylla det historiska tomrum som tidigare fanns där på ett värdigt sätt.

Slutligen vill jag nämna att den alviska sentida historian känns mycket lyckad på så sätt att den lämnar en hel del trådar öppet dvs skapar intressanta kampanjidéer som en spelledare kan använda för att involvera alver i sina kampanjer.

Nåväl dax att återvända till skrivbordet - de fem stora krigen är äntligen avklarade (efter X antal omskrivningar) men epoken "Den stora förbittringens tid" väntar...

/Sebastian

3 kommentarer:

  1. Det heter 'historiEn', alltså, med 'e'. 'Historian' används om en berättelse som någon berättat, inte om historieskrivning och historievetenskap. iaf såvitt jag vet.

    SvaraRadera
  2. Doooh! Naturligtvis heter det så, kanske vore bra om jag orkade korrläsa mina egna texter ibland (eller iallafall dubbelkolla rubriken ;P)...

    Förresten Ola när får vi läsa Din blogg om hur det går med Västlanden? Är nog många fler än jag som är nyfiken hur det går för dig.

    SvaraRadera
  3. Jag bloggar gärna, men jag har inte blivit inbjuden att delta. Det skulle kunna ha att göra med att min vanliga emejladress är stendöd för närvarande, dock. Ni kan ju skicka uppgifter till Natsymir@hormail.com, istället, så ska ni snart få en lägesrapport?

    SvaraRadera