tisdag 13 december 2011

Glad Lucia!





Efter ett mycket givande Eon IV-möte igår kom vi fram till att modellen med yrken+miljöer är inspirerande och ger många möjligheter (Tack Svarte Faraonen på forum.rollspel.nu).

Yrken:
Underhållare
Krigare
Mystiker
Köpman
Lärd
Infiltratör
Ädling
Allmoge

Miljöer
Vildmark
Nomad
Stad
Undre världen
Lärosäte/kloster
Hav
Landsbygd
Hov

Tankar om detta?

9 kommentarer:

  1. Låter intressant. Hur är det tänkt att fungera? Skall kombinationerna skapa undertyper av yrken? Sedan, tas det med i hänsyn de olika typer det kan finnas inom varje Miljögrupp? Till exempel vildmark, vi har där otaliga varitioner av vildmarker i Mudnana med sin specifika flora och fauna.
    Innebär en miljgrupp endast ett visst antal färdigheter som kan relateras till gruppen som kommer sätta prägel på yrket?

    Kommer det finnas möjlighet att korsa flera miljögrupper/yrkesgrupper med varandra. Exempel: 2 yrken/1 Miljögrupp <--> 2 Miljögrupper/1 yrkesgrupp?

    Med enbart två listor och utan beksrivning hur det skall fungera, från er sida tänk är det svårt att egentligen säga bu eller bä. Att det är intressant är för att det skulle vara spännande att läsa hur det är tänkt att användas!

    SvaraRadera
  2. Kombinationerna ger underyrken, och det kommer finnas flera exempel på var och en av de 64 varianterna. Mystiker+hov blir exempelvis hovmagiker medan allmoge+stad blir hantverkare och ädling+lärosäte student.

    Vilken typ av vildmark det är frågan om får man styra själv med val av vildmarksfärdigheter.

    Att korsa flera grupper kommer inte vara något vi strävar efter i Eon IV, men det kommer vara enkelt att själv konstruera egna yrken och miljöer utifrån de vi presenterar.

    / Anton

    SvaraRadera
  3. Där ser man! Roligt att man kan hjälpa till med spelbyggande på något litet plan. Hoppas nu ni gör det bästa av det här. ;)

    SvaraRadera
  4. Då hänger jag med på tankebanorna!
    Det låter som en bra idé, det är lite annorlund i och med att yrket påverkas av miljön. Rent regelmässigt har jag personligen inte stött på det tidigare. Nu säger det visserligen inte så mycket, men jag har testat andra rollspel på marknaden som hör till de mer kända.

    Det låter som en bra grund att använda sig utav och jag tror definitivt det kommer passa till Eon. Det blir dessutom mer påtagligt att det är en ny version av regelsystemet vilket blir en skön fläkt!

    SvaraRadera
  5. Kan tycka att allmoge kanske inte är helt rätt term, "arbetare" är nog en term mer i min smak (påpekade även detta på forumet, men den tråden börjar bli så lång så det är nog förlorat i djungeln av svar). Arbetare bättre i kombination med alla miljöer dessutom, (som Ymir påpekade, och jag håller med om).

    Annars låter det bara gött, ser fram emot nya Eon med längtan.

    SvaraRadera
  6. Gillar kombinationerna skarpt. =) Yrke och miljö är ju faktiskt ganska briljant, då får man ju känslan av vilken sorts karaktär det är. Vildmark - Mystiker blir ju en shaman, och även om jag utgår från att det kommer finnas listor på vad kombinationerna blir, så känns det rätt så instinktivt att förstå vad man kan vara och är.

    Jag ser starkt fram emot att gå igenom de här reglerna in person med bok i hand så snart som möjligt!

    SvaraRadera
  7. Personligen kan jag tycka att "infiltratör" känns lite väl tillspetsat med tanke på de andra, bredare yrkena. Kanske är "kunskapare" ett bättre namn?

    För övrigt är idén med kombination yrke+miljö mycket uppskattat och bättre än att ha långa listor med speciella yrken. Nu blir man istället lite tvingad att utnyttja sin fantasi vilket alltid är bra, kontra att slentrian-rulla karaktärer utan känsla.

    SvaraRadera
  8. Detta är en klockren lösning! :)

    Alltid älskat hur avskalat yrkessystem det var i Eon, utan att man tappat vyn genom att bara ha en bunt färdigheter.

    Och rollen undergrupperna fyllde i trean gjorde mig bara gladare både som spelare och SL, men det här... DETTA, är lycka!

    SvaraRadera
  9. Blev också lite konfunderad av Infiltratör, Kunskapare låter bättre. Men en fantastisk idé med att kombinera! Även om Undre världen blir blir helt frånkopplad geografisk hemvist till skillnad från de övriga.

    SvaraRadera