måndag 3 juni 2013

Det Röda Bröllopet


För er som inte följer den excellenta Tv-serien Game of Thrones eller läser böckerna så bör ni börja göra det... nu.

Detta drama satt i en medeltida låg-fantasyvärld innehåller de själva huvudingredienser som vi som skapar Eon IV eftersträvar:

Eons värld är en av smutsig realism med fantastiska inslag. Det är en värld som trots både drakar, häxmästare, vandöda fasor och gudar känns trovärdig. Det är en värld med en lång och komplex historia av riken som skapats och riken som fallit. Det är en värld av gråskalor. Det finns ingen absolut ondska och det finns ingen absolut godhet. Det finns individer, deras handlingar och dess konsekvenser.

De hjältar som legenderna berättar om är lika förskönade som det är falska. Inga sånger berättar om hur den sköna drottningen som stod för rättvisa och hopp fick tronen genom att förgifta sina bröder. Inga dikter tar med hur den tappre riddaren i sin sista strid fläckade sin rustning och hur han skrek i timmar efter sin älskade innan han dog av sina många sår.

I sånger och sagor är allt förskönat men Eon är inte likt sångerna och sagorna. Eon är likt den grymma verkligheten med all dess avigsidor.

I Eons värld har alla har potential för hjältemod och stordåd och alla har risken att störtas i fördärvet. Döden kan komma plötsligt, en förlupen pil kan dräpa den skickligaste krigare, och den mäktigaste magiker kan dö av ett infekterat sår. Men likaså kan en bonde greppa vedyxan och göra skillnad. En slav kan vara hjältemodigare än någon riddare och även den till synes mest ondskefulla kan känna kärlek, sorg och saknad.

I Eon är inte hjältemod något man är född till. Det är val man gör och pris man betalar.


1 kommentar: