onsdag 15 januari 2014
Gift tills döden skiljer oss åt
Nu har vi kommit tillbaka från den mörkaste tiden på året då de skotropiska krafterna har härjat fritt. Vår stora checklista som vi tog fram i början av hösten på "allt som måste göras" börjar nu komma ner i hanterliga mängder (en fingervisning är väl att 50 saker är kvar av 600).
Den här posten kommer däremot att kika lite på hur gifter kommer att fungera. De tidigare reglerna involverade lite för många slag och lite för mycket tidsräknande kring rundor, minuter, timmar och liknande. Vi ville behålla essensen men ändå göra det mer lätthanterligt.
Så här kan det därför fungera om man drabbas av ett bedövande gift: Under de följande tre rundorna kommer man att slå sin Livskraft mot svårigheten 12. Om man lyckas med slaget klarar man sig den rundan (för att gå helt opåverkad måste man alltså klara tre slag i rad). Om man misslyckas drabbas man av den första effekten, i detta fallet Omtöcknad (som ger temporärt avdrag likt Smärta). Andra gången man misslyckas blir effekten lite värre och om man skulle misslyckas tre gånger så blir man Utslagen.
Det är också möjligt att öka dosen och för varje ytterligare dos som används så ökar svårigheten för de tre slagen. Man kan också tänka sig att högre kvalité på giftet höjer svårigheten. De är så man lyckas rå på ett mål med ett högre värde i Livskraft.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Skönt system! Kan man tänka sig att vissa gifter verkar över en längre tid och att man slår sina livskraftslag varje timme istället för varje runda?
SvaraRaderaAbsolut! Jag vet åtminstone att vi har ett blodgift i boken där man slår en gång per dygn.
SvaraRaderaPå tal om "Allt som ska göras"-listan. Gäller den allt som ska göras innan Eon IV faktiskt släpps eller allt som ska göras under ett visst skede i produktionen.
SvaraRaderaI det förstnämnda fallet låter är det ju lovande att det tog 4 månader att slutföra 92% av det resterande arbetet. Låt mig dock gissa att (som brukligt är) tiden det tar för de uppgifter som är kvar ökar ju närmare slutet man kommer (likt funktionen y=1/(x^2) hela tiden närmar sig talet 2, men aldrig riktigt kommer fram). Men som ni många gånger sagt vore det ju synd om man efter allt detta arbete skulle släppa en bara nästan perfekt utgåva...
Jag skulle våga säga att boken är redo att skickas till tryck när den listan är nerbetad (kanske efter viss extern korr också). Det är ju också sant att vi kanske inte har sparat de roligaste och kortaste punkterna. Det händer ju också att vi behöver lägga till punkter till listan även om det oftast är snabbfixade grejer.
SvaraRaderaInte för att luska eller pressa på, men vi är ca5 st pojkar i 30+ åldern som spelat EON sen första utgåvan. Vi har splittrats runtomkring i Sverige men samlas 1vecka per sommar och spelar rollspel/brädspel samt någon öl. Nu är det så här att sedan jag hittade denna bloggen, så har vi hållt tummarna för EON 4 ska hinna komma ut, så vi kan återgå till 6h karaktärsregenerering som är något av det roligaste. Vi brukar träffa v33, i procent.. Hur stor är sannolikheten man an få tag på EON 4 tills dess? :)
SvaraRaderaSer mycket fram emot en ny version av Eon. Undrar lite om det finns några planer för en omvandlingsmall eller nått för att göra om karaktärer från tidigare Eon-versioner till den nya? Det finns en hel del folk som är fästa vid sina karaktärer men gärna vill ha nya fräscha regler :)
SvaraRaderaSjälvklart kommer det att finnas verktyg för att konvertera sin karaktär från tidigare Eon för att användas i Eon IV. Vi är väl medvetna om alla som vill spela vidare på sina gamla karaktärer med nya regler. Det kommer vi börja jobba mer på när grundboken blir ännu lite mer färdig.
RaderaSannolikheten att Eon IV finns tillgängligt när sommaren börjar är nog ungefär samma som sannolikheten att en motståndare dör när marnakh-tirakkrigaren får in en träff med sin tirakkrok mot dennes oskyddade huvud (dvs hög, min personliga bedömning).
SvaraRadera