lördag 25 maj 2013

Utmattning

Det är kul att höra och se den förväntan som finns inför Eon IV. Vi läser kommentarerna här och följer diskussionstrådarna på rollspelsforumet med stort intresse. Det inspirerar oss helt enkelt till att göra en ännu bättre bok, så tack!

Åter till denna uppdatering. Det centrala begreppet i Eon IVs skadesystem är Utmattning som är en sammanslagning av lättare skador, smärre blödningar, faktisk fysisk utmattning, smärta och liknande delar. Det är Utmattning som leder till Chockslag och att man blir utslagen, medvetslös eller helt enkelt bara försatt ur stridbart skick. Utmattning fås främst från skador men kan även fås av icke-standard taktiker i strid (se föregående post). Det är dock bara Utmattning från skador som orsakar Chockslag.

Det snygga här är att antalet Utmattningspoäng är samma som svårigheten för Chockslaget. Den som efter en skada har 12 Utmattning måste slå sitt Chockslag mot denna svårighet och lyckas för att inte bli utslagen. Utmattningen läker dock snabbt och om man bara får några minuters lugn och ro så stryks all Utmattning. Avdrag från Utmattning är inte särskilt stora då man som mest får ett avdrag på –1T6.

Den andra delen av skadesystemet är Allvarliga skador som inträffar när man orsakar 10 eller mer i skada (vid en träff i strid slår man fram vapenskadan, slår träffområde, drar av för eventuell rustning och sedan får man en skadeverkan). Det är bland de Allvarliga skadorna som man hittar de "intressanta" skadorna som Amputationsrisk, Blödning, Brytrisk (benbrott), Faller, Infektion, Inre skada, Omtöcknad, Rustningsskada, Smärta, Sår, Tappar, Tillbakaknuffad, Tänder utslagna och Öga förstört. Men det återkommer vi till.

6 kommentarer:

  1. Intressant! Och en annan intressant sak jag undrar över är vilken skala Utmattning kommer ligga på? Blir det likt tidigare ett hundra miljoner poäng att hålla koll på eller är det en mindre , "abstraktare" skala?
    Helt enkelt, är det jobbigt att få 1 i Utmattning eller spelar det ingen större roll förens man kommer upp i 10-20 ?

    SvaraRadera
  2. Det är ungefär så här:
    5, det är lugnt.
    10, det börjar bli jobbigt.
    15, troligen utslagen om du inte är bitig.
    20, ofattbart om du klarar detta.

    Detta är ju då svårigheterna som man ska klara med sitt Chockslag. Det slaget slås med Livskraft (härlett attribut) som vanligen är kring 3T6 men som kan gå upp mot 5T6 för en bitig krigare/tirak/etc. Har man 3T6+3 i Livskaft slår man ju inte ens förrän svårigheten når 7 eller högre.

    SvaraRadera
  3. Nu är jag inte fullt insatt i alla regler, som ni kanske förstår, och vill därmed vara ödmjuk med mitt förslag. Men jag tänker som så att det fanns en viss charm med att man teoretiskt sätt (men var för administrativt) kunde trötta ut en motståndare, eller ännu bättre, när två kämpar får stå och pusta några rundor för att anfalla ånyo (cinematiskt korrekt).

    Eftersom det är svart eller vitt i form av att man antingen får -1T6, skulle man inte få ökad svårighetsgrad per Utmattning? Personligen gillar jag inte tröskelvärden där man ena sekunden är fett-mega-trött och andra är det som ingenting har hänt.

    Puss. :)

    SvaraRadera
  4. Den största utmaningen med att ha en gradvis skala är att det är svårt att pedagogiskt förklara negativa modifikationer som inte är hela tärningar. Om man har färdighet 4T6+1 och får en modifikation på –2 så ska man de facto slå 3T6+3 (det blir så för att undvika situationer som 2T6–3 som kan bli negativt).

    Att förklara det här inte helt enkelt så därför har vi valt att hålla oss till just hela tärningar (för negativa modifikationer, det är enklare åt andra hållet).

    Det här är dock en utmärkt plats att husregla in större detaljnivå för den spelgrupp som inte har något problem med det ovan.

    SvaraRadera
  5. Jag tänkte mest på svårighetsslaget, erm, för man slår väl tärningar för att nå en viss minsta summa? :)

    SvaraRadera
  6. Det är motståndsslag mellan två krigare som kanske har 4T6 och 4T6+1 i Svärd. Det finns ingen svårighetsgrad inblandad. Om båda har samma utmattning så blir det dock "lika" när de får 3T6 och 3T6+1.

    SvaraRadera