fredag 15 februari 2013

Att lyckas


I Eon IV representeras former av färdighet och egenskaper som tärningskombinationer, exempelvis 4T6+2 (T6:or är alltid ObT6, inga undantag). För att lyckas ska man nå en svårighet som är 10 om det är utmanande men är märkbart lägre eller högre för lättare eller svårare handlingar. Om två personer möter varandra så slår man endast fram resultatet och den som har högst lyckas.

För att avgöra framgång så mäter man i Eon IV något som kallas övertag. För att få ett övertag krävs att man slår 5 över svårigheten eller motståndarens slag. För att få två övertag krävs 10 och så fortsätter det där 5 i differens ger 1 övertag. Förutom att ge en fingervisning om hur bra det gick så kan även övertag ge särskilda fördelar. Framför allt i strid då övertag kan ge fördelar som ökad skada, möjlighet att byta träffad kroppsdel, glipa genom rustning, avväpnning och liknande. I sociala konflikter avgör övertagen istället hur allvarliga eventuella konsekvenser blir.

6 kommentarer:

  1. Kommer det medfölja tabeller till detta övertagskonceptet eller är det upp till spelledaren att avgöra konsekvenserna i alla fall?

    SvaraRadera
  2. I de vanligaste fallen kommer det att finnas tabeller/listor med tydliga effekter från övertag, exempelvis mystik, strid, sociala konflikter, framträdanden, personjakt.

    SvaraRadera
  3. Ni sade tidigare att det kan hända att Eon 4 är klart till GothCon i år. Ser det fortfarande ut så eller blir det senare?

    SvaraRadera
  4. Bästa informationen kring detta finns här: http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads.php/topics/828257/release%20datum%20och%20f%C3%B6rhandsbok.html

    SvaraRadera
  5. Hur ser det ut ned arbetet kring modulen "Vilddjur & Bruksdjur"? Satt och skulle statta upp en hök igår och märkte att det inte fanns något exempel på just hökar (eller några andra jaktfåglar) i någon nu existerande bok. Eller har jag missat något? Ni gör ett grymt jobb, som jag är lite avundsjuk på att jag inte kan vara med på. ;-)

    SvaraRadera
  6. Intressant med det nya systemet! Nu undrar jag bara om jag har förstått rätt, eller om jag är helt ute och cyklar:

    Förr utgjordes en färdighet (konstant) av en siffra och svårigheten (variabel) av ett antal tärningar.
    Utgörs alltså färdigheten nu av ett antal tärningar och svårigheten av en siffra? Så istället för normalbra värde 10 i en färdighet har man nu 3T6 och istället för normalsvårt slag 3T6 har man nu värde 10?

    Om jag har förstått rätt så känns det en smula mind-blowing. ^^

    SvaraRadera