torsdag 10 maj 2012

Skapandets åkallan





Här är en ny bön och rit som jag suttit och klurat på.

Skapandets åkallan
Musans sång (4)
Även känd som: "Här var det tyst"
Moment: Kanalisera [10]
Omfång: 1 varelse, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Gryning
Bönen väcker inspirations och skaparglädje hos mystikern som under natten i vaxljusets flackande sken kan skapa de mest fantastiska saker.[Alla slag för att skapa verk och få inspiration får en bonus på +1T6.]

Återuppväcka blogg (24)
Även känd som: Blogus reficio
Ceremoni
Moment: Ceremoni [12], Ceremoni* [12]
Delmoment (1h): Mässa högt genom kapitlet om de thalaskiska ätterna samtidigt som Xinus namn skrivs baklänges ett tusenfalt gånger.
Huvudmoment (1h): Slå en obegränsad T6 tills du får resultatet 42.
Utförande
Moment: Kanalisera [14]
Omfång: 1 inaktiv blogg, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Momentan
Med hjälp av denna kraftfulla heliga rit kan en mystiker lyckas med miraklet att återuppväcka en blogg från de döda och inaktiva. Detta är ett av de få kända sättet att blåsa liv i en blogg som varit ouppdaterad i över en månad. Den jargiska moderkyrkan ser inte på detta med blida ögon då de anser att "det som en gång dött bör förbli dött" och har skickat ut de fruktade bloggaterna för att se till att ingen otillbörligen väcker bloggar till liv.
[Ger en inaktiv blogg möjligheten att återuppväckas från de döda. Slaget mot Inspirationsblockering får en bonus på +2T6.]



Om man då bortser från själva texterna och innehållet så är det precis så här en bön och en rit kan se ut. Några punkter som kan vara värda att peka på:

  • Magnituder är ungefär 4 ggr högre (för att synka 1:1 på svårighet och magnitud, syns tydligast på riten där 2 st svårigheter på 12 blir magnitud 24). En bön har även alltid magnitud 4 som högst.
  • Kanalisera är den huvudsakliga färdigheten för en religiös mystiker (troende) - närmast motsvarig till magikerns Besvärja
  • Ceremoni används i samma veva som man begär filamenten. Det är alltså själva "alstrandet" av teotropi som tar tid, inte utförandet som bara är ett småsvårt slag med Kanalisera. Ceremonin är uppdelad i delmoment så om man är två tar det 1h eftersom man kan utföra båda momenten samtidigt.
  • I både bönen och riten kan man se Omfång som beskriver vad som är målet för respektive handling. Vi ser även en ny varaktighet som är Gryning och mystikernas motsvarighet till en Dygnslång varaktighet.






2 kommentarer:

  1. En fråga som genast gäckar mig är: hur fungerar 'räckvidd: beröring' för något så abstrakt som en blogg? Räcker det alltså att man berör bloggen via verktyg? Dvs att man berör en serie verktyg som i sin tur kedjekopplat berör bloggen? Hur fungerar det med trådlös överföring? Kan jag också kasta en glutteriansk bön som orsakar feststämning in i ett rum jag inte befinner mig i genom att använda en lång pinne som jag sticker in genom fönstret? Om vi gör liknelsen med trådlös uppkoppling och att koppling består av informationsöverföring: kan jag kasta min festbön till ett rum genom att skicka ett brev som öppnas och läses där? Eller måste jag, för att återaktivera bloggen, faktiskt beröra servern där bloggen huseras? Innebär det att bloggen "är" den fysiska enhet som serverar bloggen till läsarnas klienter? Innebär det i så fall att en fest "är" rummet där festen utspelar sig? Eller "är" bloggen aktiviteten att skriva bloggen? Så beröring kan antas existera då någon interagerar med bloggen? Räcker det att läsa bloggen? Hur är det med festen, det kanske räcker att delta i festen? Är deltagandet på ett utspridd fest i så fall oberoende fysisk placering? Hur fungerar det om en synkad fest firas i flera olika lokaler? I flera olika städer? Men om det krävs att skriva på bloggen, måste man då vara värd(inna) för festen? Hur "berör" man egentligen en blogg och en fest? Svåra ontologiska frågor! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Marcus. Du ser själv att endast en enkel liten formalisering av detta fenomen genast rör upp en mängd frågor. Dessa frågor leder sedan till svar och tankegångar som den jargiska moderkyrkan inte anser är förenliga med Daaks verk.

    Detta hot till trots är det många som studerat begränsningarna och kommit fram till sina egna förklaringar. Skulle du exempelvis fråga den radikale ex-bloggaten Teofil Meningitis så skulle han bestämt hävda att en blogg endast existerar i astralplanet och att dess närvaro där påverkar psykotropiska entiteter i närheten och med subtila impulser förmedlar sitt innehåll. Herr Meningitis går så långt att han hävdar att "läsandet" av en blogg är likvärdigt med att besättas av andra fenomen i astralplanet, exempelvis demoner, något som alltså måste bekämpas med alla till buds stående medel. Det är tack vare denna begränsning kring bloggen som det är möjligt att formalisera den som ett omfång på samma sätt som det går att formalisera en icke-manifesterad demon som ett omfång trots att den inte har någon fysisk manifestation.

    Doktor Balthasar Kleo är en av dem som forskat större delen av sitt liv på detta så jag rekommenderar att du skaffar hans bok "Si servientibus et magna tits" på ämnet. Den korta sammanfattningen att dessa servrar fungerar som en portal till astralplanet där halterna av psykotropi, semotropi och ikonotropi oftast är avsevärt höga. Doktor Kleo har beskrivit flera experiment med dessa servrar och har vid ett flertal tillfällen orsakat (gissningsvis) okontrollerade dissipationer av ikonotropi där han framför sina ögon utsattes för ett makabert bildspel. Dessa bilder flöt samman i sådan hastighet att de tycktes få liv och röra på sig. Enligt uppgift från Kleos assistent var dessa bilder så grova och burdusa att det enligt utsago "skulle ha fått Absalons alla skökor att rodna".

    Hoppas att det svarade på några av dina frågor och kanske väckte intresset för dessa "förbjudna" frågor.

    SvaraRadera