söndag 5 februari 2012

Konsten att undkomma magi

Några exempel som jag skrev idag som handlar om tre huvudsakliga möjligheter att undkomma magi. De är tagna lite ur sitt sammanhang eftersom de står utskrivna i samband med reglerna men det kanske kan vara intressant ändå. Troligen finns det lite att läsa mellan raderna.

Undvika slungade besvärjelser: Kalizha har vävt en besvärjelse som orsakar eldskada men då hon inte får tillräckligt med övertag för att nå den flygande gripen som befinner sig på långt avstånd så bestämmer hon sig för att slunga effekten. Kalizhas spelare beskriver då hur hon väver fram ett flammande eldklot framför sig för att sedan rikta in sig mot gripen och till synes slunga iväg eldklotet. Svårigheten för långt avstånd är 14 och gripen försöker samtidigt att undvika. Transformeraslaget blir 19 och då gripen får 17 i Undvika (modifierat med –1T6 enligt reglerna för kastvapen) så träffar eldklotet och eldskadeslaget slås.

Avvärja slungade besvärjelser: Då Kalizha överrumplar nekromantikern Vismut så svarar denne med att väva samman en besvärjelse av ond bråd död för att slunga denna mot henne. Kalizha vill göra allt i sin makt för att stoppa de osande svarta strömmarna som far emot henne och bedömer att hennes bästa chans är att avvärja attacken och skicka den rakt ner i marken. Vismut slår 12 på sitt slag för Transformera vilket är klart högre än det som krävs för det korta avståndet (svårighet 6). Kalizha slår sitt Transformeraslag och får 13 vilket innebär att hon med nöd och näppe lyckas avvärja besvärjelsen som då inte träder i kraft.

Absorbera "oslungade" (vanliga) besvärjelser: Det är sedan Kalizhas tur att anfalla nekromantikern Vismut och hon väver ihop sin favoritbesvärjelse som förhoppningsvis kommer göra Vismut till en levande brasa. Besvärjelsen lyckas och på sitt Besvärjaslag slår Kalizha 14. Vismut vill inte veta av denna besvärjelse och då han har möjlighet att absorbera effekten så väljer han att göra det. Hans Transformeraslag landar på 17 vilket innebär att effekten aldrig träder i kraft. Vismut drabbas däremot av en dissipation med samma magnitud som Kalizhas besvärjelse så hon känner sig inte helt missnöjd trots allt.

8 kommentarer:

  1. Mitt första intryck av det här är riktigt bra, faktiskt. Innebär detta att man endast slår ett (1) slag för att åstadkomma den magiska effekten (i de här fallen Transformering/Besvärjelse)?, vilket i så fall är en klar förbättring från tidigare system.

    Möjligheten att både avvärja och absorbera känns väldigt bra, och valet att "slunga" besvärjelsen från längre avstånd gillas.

    Kommer det fortfarande att finnas en distinktion mellan "formaliserade besvärjelser" och "improviserad magi"?

    SvaraRadera
  2. Ah, det borde jag ha förtydligat. Dessa exempel hoppar över själva vävandet av besvärjelserna (eftersom de delarna kommer att täckas in av tidigare exempel) utan här ligger fokuset på själva "skyddet" mot magi. Detta kommer alltid att ske med ett slag.

    När det gäller besvärjandet så kommer vi nog inte att lyckas pressa ner det till endast ett slag men vi försöker minska antalet. Tanken är dock att man fortfarande ska känna igen sig i systemet.

    Formaliserade besvärjelser kommer att få en tydligare distinktion mot improviserad magi. Detaljerna kring detta är dock ännu inte klart.

    SvaraRadera
  3. Ok, det känns väl ok utifrån den ideologin. I våran grupp har vi i vilket fall som helst "house-rulat" magisystemet till att endast innefatta ett slag (det som skulle varit svårast av de inblandade slagen), på grund av den trefaldigt högre risken att fumla som magiker gentemot "vanlig krigare" (dessutom är ju effekterna av fummel vid magi något mer "nasty" än övriga fummel).

    Men hur som helst verkar skyddsmöjligheterna mot magi vara riktigt bra, istället för att ha en massa komplicerade "skyddsformler" som ingen spelare ändå nånsin kommer välja framför en effektiv attackbesvärjelse.

    SvaraRadera
  4. Bra upplägg det här tycker jag. Enkelt och rakt fram utan att vara alltför simplifierat eftersom det finns olika sätt att skydda sig.

    Intrycket jag fått är att migisystemet verkar bli väldigt bra. Jag gillade förvisso det gamla också, speciellt tankarna bakom, men som Juniper också påpekade kunde det bli en hel del rullande för varje besvärjelse vilket resulterade i fummel lite för ofta.

    SvaraRadera
  5. Citat: "Transformeraslaget blir 19 och då gripen får 17 i Undvika (modifierat med –1T6 enligt reglerna för kastvapen) så träffar eldklotet och eldskadeslaget slås."

    Varför modifieras slaget med en (-1T6)? I Eon III modifierades alltid svårigheten och inte färdigheten. Som jag har förstått det så har ju färdighet och svårighet bytt plats. Kommer man nu i Eon IV att modifiera färdigheten istället för svårigheten vid olika omständigheter?
    Jag som tyckte att det lät så bra att man kunde modifiera svårigheten med lite finare mått än hela T6:or. :(

    SvaraRadera
  6. Vid motståndsslag så finns det ingen fast svårighet att modifiera. Om någon av de två stridande har en fördel gentemot den andra så måste man modifiera färdighetstärningarna för att nå detta.

    Med det sagt så är det inte omöjligt att modifiera färdigheterna med ett avdrag på –2 istället för en hel T6 även om den beräkningen kan bli jobbigare än vad det är värt.

    SvaraRadera
  7. Jaha! Jag förstod inte att det var på grund av att det var ett motståndsslag, men det är ju fullt rimligt då! Annars tycker jag att det är ett stort framsteg med en steglös svårighetsskala till Eon IV. Förresten är det riktigt kul att ob ska bli något positivt! Det blir kul att även icke stridande karaktärer kan få glädjas åt riktigt saftiga ob-slag lite oftare.

    SvaraRadera
  8. Varför behöva två olika regler för att avvärja och absorbera? De funkar ju ungefär likadant och de får precis samma effekter. Ärligt talat förstår tycker jag det är för krångligt att ens särskilja vilken färdighet man använder. Det gör att det blir tre termer (undvika, absorbera, avvärja) för samma sak (att inte drabbas av effekterna av en besvärjelse).

    Säg istället att magiker kan undvika med transformering medan ickemagiker kan använda Undvika. Används Undvika får dock personen -ob1T6. Samma sak, mindre regeltext. Förklara sedan skillnaderna i hur detta kan se ut, exempelvis i formen av stämningstexter.

    SvaraRadera