tisdag 6 september 2011

Mystiker & Magiker



Tänkte att det äntligen var dags att skriva ett inlägg här om magi i Eon IV.

Det är inte lätt att göra en varierad magiker om man följer det material som finns i Eon 3. Där presenteras visserligen 94 unika besvärjelser men eftersom dessa är fördelade på 16 olika aspekter så blir det inte många besvärjelser per aspekt. Det blir mer av "Jaha, en pyrotropiker - låt mig gissa vilka fyra besvärjelser du har valt..." snarare än "Oh, en pyrotropiker - är han specialiserad på att flambera rövare i närkamp eller är han en sådan som slungar eldklot utom räckhåll från en kortbåge?"

Med detta som bakgrund har vi valt att fokusera på ett fåtal aspekter i syfte att göra dessa extra intressanta. Istället för att man får välja mellan en handfull besvärjelser så kommer det att finnas omkring 20 stycken per aspekt att välja på, ett gäng med transformering och ett utan.

Reglerna kring magi har också förenklats på många områden där komplexiteten gjorde mer skada än nytta. Några exempel följer nedan:
* Alla formaliserade besvärjelser tar en runda
* Det finns inga begränsningar kring memorering
* Standardvaraktigheten för besvärjelser är antingen Koncentration eller Scen - man behöver inte längre sitta och räkna rundor och minuter
* Lite namnändringar, exempelvis heter färdigheten Besvärjelse nu Väva magi för att inte blanda ihop det med besvärjelser och formaliserade besvärjelser i allmänhet

I Eon IV kommer det även att finnas magi som är så enkel att det närmast går att betrakta som minimagi. Det är sådan magi som ibland beskrivits i de olika stämningstexterna men som varit svårt att modellera med regelsystemet i Eon 3 - även för magnitud 1 fanns ju alltid chansen att misslyckas. Tack vare att färdigheter nu är tärningsslag och svårigheter är värden så uppstår faktiskt minimagi där man inte ens behöver slå för att lägga magi (så länge man i vanlig ordning kan alstra från aspektens kraftkälla). Antag att det finns en enkel pneuomtropisk besvärjelse som framkallar en enkel vindpust, låt säga att den består av momenten Alstra pneumotropi [3] och Väva magi [3]. En magiker som har mer än 2T6 i dessa två färdigheter behöver aldrig slå för denna besvärjelse så länge pneumotropi går att alstra utan extra svårighet.

4 kommentarer:

  1. Måste säga att jag verkligen gillar det nya sättet att hantera tid i EON4. Och framförallt hur ni konsekvent har applicerat det på alla olika aspekter av regelsystemet. Det underlättar helt klart berättar/historieskapande-aspekten av rollspelandet!

    Dessutom: guldstjärna för amibitionen om minimagi. Lycka till med regelimplementeringen och framförallt med integreringen av fenomenet i Mundanas kulturer!

    SvaraRadera
  2. Intressant, mycket intressant. Ska bli riktigt kul och se framöver hur magisystemet blir. Utöver hela EonIv då ;)

    SvaraRadera
  3. Personligen funderar jag lite på hur enkelt det kommer att bli att spela magiker, med tanke på att fokus ligger på Jargiska kejsardömet...

    SvaraRadera
  4. Som magiker i Jargien kan man ju inte verka öppet. Men då fokus ligger runt staden Absalon där det är betydligt mer laglöst så har man möjligheter att komma undan med det...

    SvaraRadera