måndag 2 september 2013

Zasza hus Gresz

Det här är Zasza husfurst Gresz familj, min karaktär från vår lilla speltestkampanj som utspelar sig i S:t Cader på gränsen mellan provinsen Genrio i Jargien och Kamor. Hon är snart 30, Daaktroende och cirefalier med rötter i Melorion. Hennes familj försörjer sig på att sälja helgonets "reliker" till de trogna i området. Resten av den här posten går översiktligt igenom hennes regeldelar och hur de togs fram under rollpersonsskapandet.

Bland hennes grundläggande attribut sticker Styrka och Tålighet ut med 4T6+3 och 5T6+1, därefter kommer Vilja och Utstrålning kring 4T6, följt av Rörlighet kring 3T6 och de övriga attributen Uppfattning, Psyke och Visdom kring 2T6. Kort och gott en krigare som fokuserar på att ge och stryk och överleva stryk utan särskild finess. Som yrke valdes Krigare och som miljö Undre Värld så hon kan nog mest liknas vid en hårdnackad gängboss.

Det finns fyra olika händelsetabeller, Färder & äventyr (fick 1 slag), Intriger & illgärningar (2 slag), Kunskap & mysterier (1 slag) samt Strider & drabbningar (4 slag). Nedan kommer de resultat som slogs fram:

  1. Infångad och torterad: 1 avtrubbningskryss för utsatthet. +1T6 Livskraft vid Chockslag. - Ett kryss avtrubbning ger effektivt +5 på alla slag mot Skräck och Nedbrytning om det är inom kategorin utsatthet. +1T6 vid Chockslag är utmärkt för en krigare. Storyn blev att Zasza gjort flera expeditioner till Kamor och där en gång blivit tillfångatagen under ett år.
  2. Insikt i fiendens planer: +2 i valfritt grundläggande attribut (blev Tålighet). Lättlärd i valfri färdighet (blev Yxa). - Spinner vidare på att hon som infångad hos kamorianerna lyckades få tag på en yxa, överrumpla några av dem och springa dagar genom skogen hem till S:t Cader. Med sig visste hon var kamorianerna höll till, vilka platser som var heliga för deras totem och deras ungefärliga planer.
  3. Svikit en vän: Får expertisen Skylla på andra 4T6 och får dessutom 5 Fokus om man kan bli förlåten för vad som hänt. - Låter spelledaren hålla på denna så att den svikna vännen kan dyka upp senare under spel, när man minst anar.
  4. Familiarii: Får en familiarii (valde varg), lättlärd i Naturlära och 3 enheter Mystikfärdigheter. - Antecknar att Zasza har en vargfamiliarii som heter Kazim.
  5. Ger inte upp: Alla avdrag från Smärta minskar med 1T6. - Ett fantastiskt turslag för en krigare, särskild med bonusen på Chockslag innan. Förstärker ytterligare hennes story som fången hos kamorianerna.
  6. Tung rustning: +2 Styrka och börjar med en extra bra plåtrustning (+2 pansar). - Får en idé om att Zasza hittat en mystisk rustning i någon av Kamors alla ruiner. SL ger sitt godkännande varefter jag hittar en passande bild (även om hon borde ha en yxa).
  7. Ståndaktig: +1 Styrka och Tålighet, påverkas inte av Tillbakaknuffad och när hon väljer försvarstaktiken Defensivt försvar (istället för Standardförsvar) så får hon ytterligare +1T6 i bonus (totalt +2T6). - Fortsätter slå bra slag som ger en krigare som kan hålla fiender stången trots numerärt underläge!
  8. Kurirryttare: +2 Tåliget, lättlärd i Rida och Geografi. - Intressant, ger en ny dimension till vad hon har sysslat med! Kanske handlade det om extra känslig information som mer eller mindre har behövt livvakt.
Bland hennes härledda attribut sticker Kroppsbyggnad ut med 5T6 och därefter Livskraft på 4T6+2 (fast 5T6+2 när man slår Chockslag!). Hennes främsta färdigheter (från 5T6+1 till 4T6) är Yxa, Sköld, Naturlära, Ledarskap, Dupera, Hoppa, Klättra, Undvika samt expertiserna Vidskepelse, Förfalska samt Parfymer & kosmetika. Hon fick även tillfället att lära sig bönen Daaks ljus och tillhörande färdigheten Kanalisera 3T6+1.

Som karaktärsdrag valde hon Kamp som det primära och Övertygelse (Daak) som sitt sekundära. Senare under spel drabbades hon av en Personlighetsklyvning då hon mötte en person som i allra högsta grad borde ha varit död.

Iövrigt har vi nu sammanställt en lista på över 200 småpunkter som måste fixas innan bild, text och layout kan anses klar. Vi betar av den så fort vi bara kan!

6 kommentarer:

  1. Låter hur häftigt som helst! Längtar till Eon IV släpps!
    MEN! Snälla, ta bort tuttrustningen på bilden och lägg till en riktig rustning.
    Jag vet att det är fantasy, men det där ser bara löjligt ut och känns väldigt pubertalt istället för skitig fantasy.
    I ett tidigare blogginlägg jämför ni er med Game of Thrones, kolla där hur en kvinna i rustning ser ut!

    Som sagt, ser fram emot nya Eon, ser ut att bli en massa tärningsrullande :).

    SvaraRadera
  2. Ingen fara med tutt-rustningarna, vi har inga sådana i vårt riktiga bildmaterial. Bilden ovan är bara en som jag letade ifatt på en kvart eftersom jag alltid vill ha någon bild när jag spelar (även om den inte är helt bra).

    SvaraRadera
  3. Börjar bli så jävla hypad nu!!!

    SvaraRadera
  4. Kaigon - härligt att höra! :).

    Hur blir det med världen, kommer det att ske någon stor förändring i den, eller kommer världsböckerna som tidigare släppts vara aktuella fortfarande?

    Vore häftigt om det hade hänt någon stor förändring från tidigare världsbeskrivningar så att det inte bara är nya regelböcker som kommer. :)

    SvaraRadera
  5. Världsböckerna kommer fortfarande vara lika aktuella. Däremot ska vi jobba hårt för att se till att landsmoduler släpps så fort som möjligt efter Eon IV.

    Jag tror även att världen kommer att kännas lite annorlunda då både Folkslag och Daakkyrkan har omtolkats, även om det i grund och botten är del av ett regelverk.

    SvaraRadera