onsdag 18 september 2013

Anfall är bästa försvar

Om man lyckas särskilt bra med ett tärningsslag i strid och samlar på sig Övertag (varje 5 effekt/differens mellan slagen) så kan man förbättra sitt anfall med fördelar som exempelvis gör att man avväpnar sin motståndare eller tvingar fram en blotta och då kan träffa en specifik kroppsdel. Detta kallas alltså för Fördelar och här kommer hela listan som man kan välja mellan:

  • Avväpna: Motståndarens vapen slås ur handen och om man vill kan man även ta över det.
  • Knocka: Man försöker knocka motståndaren som då tvingas slå ett Chockslag för att inte däcka. Detta väljer man nog primärt när man inte vill riskera att döda motståndaren.
  • Precision: Man får fritt välja i vilken kroppsdel som anfallet träffar och behöver inte använda det resultat man just slagit fram.
  • Rustningsglipa: För just detta anfall så skyddar inte motståndarens rustning. Kan exempelvis handla om att man tryckt in sin dolk mellan springorna i en plåtrustning.
  • Slå sönder: Om motståndaren har ett bräckligt vapen eller sköld så slås det sönder (om de till stor del består av trä eller annat svagare material). Kan repareras senare efter striden.
  • Öka skada: Innebär helt enkelt att man slår ett högre skadeslag än normalt.
Dessa fördelar kostar mellan 1 och 3 Övertag och gäller främst för närstrid (endast Precision och Öka skada kan väljas i avståndsstrid).

Vi är riktigt nöjda med det här systemet då det både flyter på bra och är spännande. Tanken är också att valen mellan fördelarna inte ska vara så många och därtill ganska olika så att striden inte stannar upp för att man "ska hitta bästa kombinationen".

1 kommentar:

  1. Coolt! Låter jätteroligt och att det skulle ge mer djup i striden, utan att för den skulle sega ner den.

    Ser fram emot det här!

    SvaraRadera