tisdag 15 januari 2013

Färdigheter

Nu är vi åter från julledigheten och vi hoppas att ni har haft riklig användning av färdigheten Skidor & skridskor även om Hålla bjudningar, Supa eller Frossa är färdigheter som är minst lika ärofulla.

Dessa fyra är exempel på det som i Eon IV kallas för expertiser som alltså är särskilt nischade färdigheter som mest är till för att bidra med stämning men även fungerar utmärkt i vissa situationer. I samma kategori som expertiser finner vi även de mer klassiska hantverken som ur rollpersonssynpunkt får anses lika nischade. Dessa två kompletteras sedan av Kännetecken som är utmärkande drag och fysiska egenheter som istället fått formen av färdigheter. Här finner man Alldagligt utseende, Barnvän, Hånskratt och mycket annat. Totalt sett finns det 100 expertiser, 60-talet hantverk och 50 kännetecken som alla har tabeller och kan slumpas fram. Tack vare utformningen så är det lätt att ta fram sina egna färdigheter av den här typen.

Sen finns det så klart en mängd standardiserade färdigheter som ordnats i ett antal grupper: Stridsfärdigheter, Sociala färdigheter, Kunskapsfärdigheter, Rörelsefärdigheter, Vildmarksfärdigheter och Mystiska färdigheter. Samtliga grupper har i runda slängar ett dussin färdigheter. Ett gäng färdigheter har slagits ihop eller delats upp sedan sist och den största förändringen hittar man nog bland de sociala färdigheterna.

För den som har missat detta så mäts samtliga av dessa färdigheter i tärningar. Exempelvis kan man ha 4T6+2 i Klättra och försöka ta sig upp för den hala borgmuren och lyckas om man klarar (slår minst) svårigheten 18.

5 kommentarer:

  1. Intressant upplägg, kommer expertiserna också räknas som färdigheter, dvs med egen tärningsuppsättning, eller är de mer som en etikett på vad din karaktär är bra på?

    En fråga jag kom att tänka på redan vid förra blogginlägget är om det planeras en sorts "konverterare" för gamla äventyr och rollpersoner? Låt oss säga att någon spelar exempelvis en utgiven äventyrssvit (i säg, 5 delar varav 3 är utgivna), och vill fortsätta spela den med Eon IV reglerna? Färdigheter borde ju vara tämligen lätta att konvertera (exempelvis 8 = 2T6, 11 = 2T6+3, 17 = 4T6+1 ?) men däremot finns ju en del förmågor och annat som kanske behöver lite mera arbete vid en konvertering (exempelvis stridskonster, magi/ceremonier etc).

    SvaraRadera
  2. Verkar som att det kommer vara värt väntan!

    Hur ser det ut med tabeller/instruktioner för att konvertera gamla karaktärers färdigheter till expertiser?

    // Albin, Spelföreningen Yggdrasil

    SvaraRadera
  3. Expertiser fungerar precis som vanliga färdigheter efter att karaktären har skapats. Eftersom de är så nischade så kompenseras de med att alltid vara lättlärda och alltid börja på 4T6.

    Vi är ju måna om att det ska vara så trevligt som möjligt att gå från tidigare Eon till Eon IV. Därmed kommer vi att ta fram konverteringsmaterial som täcker det mesta och lämpligen lägga upp det för nedladdning på hemsidan. På så sätt kan vi även lätt uppdatera det.

    SvaraRadera
  4. Det verkar ju som att ni har läst Burning Wheel endel. Roligt att ni tar in ny inspiration till spelet!

    SvaraRadera
  5. jag hoppas att ni inte reducerar antalet färdigheter förmycket, riotminds gjorde det i trudvang och det blev skit
    ( mycket annat som blev skit också). personligen gillar jag mycket färdigheter,

    SvaraRadera