lördag 8 december 2012

Folkslag

I Eon IV har vi tagit Folkslag & raser ett steg längre när det gäller att knyta samman det med systemet. Där det tidigare mest handlade om attributförändringar, antal händelsetabellsslag och i vissa fall även unika händelsetabeller och egenskaper så har nu varje folkslag en rad särskilda egenskaper. En rollperson kan välja mellan följande folkslag: Adasier, Alv (pyar), Cirefalier, Dvärg (zolod), Kamorian (med totem), Missla, Tirak (marnakh), Vanar samt Zhan.

Exempelvis ser det ut så här för cirefalierna just nu:

En plan i en plan: Ett extra slag på händelsetabellen Intriger & illgärningar.
Förmögenhet: Cirefalier tycks alltid ha pengar i börsen. Börjar med 200 silver extra.
Köpmännen: Alla cirefalier tycks ha handeln i blodet och är därmed lättlärda i Handel.
Välutbildade: Cirefalierna är kända för att vara välutbildade och om barnen inte sätts i skola lär någon äldre släkting upp dem. De får 4 enheter Kunskapsfärdigheter.


Något som är nytt för vanarerna är att de folkslagen har knutits till systemet och som rollperson får man olika egenskaper beroende på varifrån i Mundana man kommer ifrån som vanar. Då Jargien utför det primära fokuset för Eon IV så har vanarar från de olika jargiska provinserna olika egenskaper. Det kan handla om attributförändringar, enheter, händelsetabellsslag och liknande. Utöver provinserna finns det även en kategori för utrikes vanarer som än så länge för täcka in alla övriga fall.

Vi har även lite bildmaterial som vi känner är dags att visa. Ovan är alltså folkslagsbilden för vanarer och varje folkslag får därmed sin egen bild. Konceptet är att man med varje bild framhäver folkslagets fysiologi som om det var utdrag ur någon jargisk medicinbok, lite som Leonardo da Vincis vitruvianske mannen.

4 kommentarer:

  1. Om ni skriver det som Alv (pyar), Dvärg (Zolod) etc, vore det inte rimligt att också skriva det som Människa (vanar), Människa (zhan), etc?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker ni inte dom här "ras"-beskrivningarna känns lite väl trettiotal?
      Cirefalier...

      Radera
  2. Bra att ha lika andel bilder på män och kvinnor. Också bra att det går (finns stöd för) att spela alv, men att det är begränsat till pyar. Jag har dåliga erfarenheter av thism- och sanari-karaktärer i människobaserade kampanjer och miljöer.

    SvaraRadera
  3. jag anser att begränsningen är dålig.... låt gruppen själv bestämma vilka raser/folkslag man kan vara

    SvaraRadera