lördag 25 februari 2012

Mystik, böner och riter



Nu är det dags att ägna lite kärlek åt religion, närmare bestämt mystiken som handlar om hur man begär kraft från sin gud för att sedan kanalisera den i Mundana. De som är bevandrade i dessa kunskaper kallas för Mystiker även om en stor del av dessa även är präster eller motsvarande inom sin religion.

Mystiken har många bakomliggande likheter med magi och även med det gamla ceremonisystemet. Det tre främsta delarna som skiljer sig är:

  • Det finns två sätt att åkalla sin gud, antingen genom en helig bön eller en helig rit. Den heliga riten har likheter med de gamla ceremonierna medan en helig bön alltid genomförs på en runda likt besvärjelser. Den stora begränsningen är att dessa utgår från ett teotropiskt filament (alltså mindre kraftiga) även om en skicklig mystiker eller heliga reliker kan förstärka effekten utöver detta.
  • Qadosh ingår inte som en del av de heliga bönerna eller de heliga riterna. För att erhålla teotropiska filament används Ceremoni (om man begär mer än ett filament - då man kan få ett filament automatiskt) och Kanalisera för att förverkliga (väva) filamenten till effekter. Det är ceremonierna som tar tid som gör att en helig rit tar längre tid att utföra än bönerna. En bön består av ett Kanaliseraslag medan en rit även lägger till ett eller flera Ceremonislag.
  • Mystiker drabbas inte av dissipation vid allvarliga misslyckanden utan istället blir denne temporärt Avvisad från guden och kan inte längre erhålla några filament. För att åter komma i kontakt med guden krävs det att man genomför en Botgöring. Botgöringens omfattning beror på vilken religion det rör sig om samt hur många filament man förstörde.


Vi hoppas att omdesignen ska göra mystiken till en mycket mer intressant inslag där det finns möjlighet till både direkt påverkan med böner och mer långsiktig eller förberedd påverkan genom riter. Tanken är också att det ska finnas tydliga skillnader mellan magiker och mystiker så att man inte känner att det bara är en troende magiker man spelar.

I skrivande stund finns det 22 böner och 22 riter, nästan alla för Daak eller någon av dess inriktningar. Samtliga är nyskrivna och förhoppningsvis blir det några till.

6 kommentarer:

  1. Hmmm... ok. Finns några exempel på hur kraftfulla bönerna kan vara, dvs hur mycket man kan göra med ett filament. Finns det exempelvis några "attackböner" i stil med "turn undead" eller en sorts handpåläggning som helar skador?
    Hur står sig en mystiker mot en magiker i en strid?

    Personligen är jag för en mera nedtonad mystiker, som kan utföra mindre spektakulära effekter genom bön. Något som efterlyses (kanske särskilt för Daakpräster) är någon sorts skyddsbön mot fientlig magi, som skulle kunna användas när den onde häxmästaren kastar en eldboll mot den rättrådige tempelriddaren?

    SvaraRadera
  2. Ett mycket välkommet förslag. Hur har ni tänkt er det praktiska upplägget? Som RuneQuest (i alla fall de äldre versionerna) med en "pool" på kanske 40 böner där varje kyrka lär ut ett drygt tiotal av bönerna och kanske några få unika böner för varje kult, eller är alla böner/ritualer unika för just den kyrkan man valt? -Mååånga böner blir det då....

    Ser hellre att det finns böner till alla kyrkor än att det finns 25 till en och sedan får man improvisera resten...antar att nästa utgåva av Religioner ligger lååångt fram i tiden.

    Kul initiativ!

    SvaraRadera
  3. Böner kommer som regel inte att kunna åstadkomma lika kraftiga effekter som besvärjelser i strid, men det är däremot säkrare då det endast är ett tärningsslag. En skicklig mystiker komma att kunna hålla undan zombier och andra dussinvandöda på rang 3 sen kommer det att krävas reliker (eller tid+ceremonier) att hålla undan mäktigare vandöda.

    Mystiker kommer att ha goda möjligheter att försvara sig mot magi och det kommer även att finnas några få sätt att skydda sig ytterligare mot magi med hjälp av böner och ceremonier (riva sönder väv och dylikt).

    Vi har som sagt valt att lägga fokus på Daakkyrkans mystik - vi vill gå ifrån generella beskrivningar och istället ta fram något mer stämningsfullt som andas Daak.

    Med det sagt så kommer det inte att vara särskilt svårt att plocka ut en handfull av dessa böner/riter, ge dem nya namn och säga att de nu används inom Samoriska läran eftersom de regelmässigt kommer att skilja sig väldigt lite.

    SvaraRadera
  4. Som jag förstått det så verkar Eon IV centrera ganska mycket på Jargien, vilket jag gissar på kommer märkas tydligt i reglerna också?

    Innebär detta att det finns planer på en reviderad Religioner-modul i framtiden, som kan kötta ut de andra (och nya?) religionerna till samma grad som Daakkulten? I min egen spelgrupp har kampanjerna oftast figurerat på Asharina-halvön, och därför har Samoriska Läran haft en stor del. Därför tycker jag att Samoriska Läran borde få en betydande del också.

    SvaraRadera
  5. Detta låter mycket intressant. Ska bli väldigt trevligt att se, och att mystiker nu kan använda sig utav sin tro mer i vardagen. Jag personligen hoppas på att de vanliga bönerna som sagt blir svagare än magi, men jag hoppas på att cermonierna blir starkare än ritualer av motsvarande magnitud.

    SvaraRadera
  6. Jargienfokuset kommer nog att märkas tydligt i de texter som beskriver reglerna. Däremot är nog nästan inga regler Jargienspecifika.

    Med tanke på de förändringar vi gör kring religion och mystik så kommer vi att vilja få ut en ny modul för övriga religioner. Oklart dock hur den ska prioriteras gentemot andra moduler, exempelvis en ny Mystik & Magi. Det viktigaste är ju trots allt att få ut Eon IV först.

    SvaraRadera