Efter en hel del speltestande tycker vi i Eon IV-skapargänget att det är dags att publicera vilka förändringar som är på gång till Eon IV.
I Eon IV kommer färdigheter vara angivna som tärningar som man slår för att komma över en svårighetsgrad.
Vi ville ha känslan av att det är roligt att slå tärningar, och att själva ob-mekanismen skulle komma till sin fulla rätt. Då tänkte vi att om man vänder på skalan, så att färdigheterna anges som tärningar så kommer spelarna gynnas av ob-omslag.
Fördelar med omvänd ob:
* Det är pedagogiskt på så vis att det alltid är bra att slå högt.
* Motståndsslag blir mycket enklare - den som slår högst vinner.
* Det ger en bra känsla av att ens rollperson är mäktig när man håller i en stor näve tärningar.
* Känslan blir att det alltid finns en chans att det går vägen, oavsett motstånd.
* Spelarna vet vad dom ska slå, även när svårighetsgraden är hemlig. Slå färdighetstärningar, sen är det upp till spelledaren att jämföra resultatet med svårigheten.
För att inte färdighetstärningarna ska bli alltför grovkorniga så kommer de vara angivna som tärningar+värde, exempelvis Ob3T6+2. Som med skador i gamla Eon så gäller regeln om att +4 omvandlas till +Ob1T6.
Vi som testat systemet är mycket nöjda med hur det ser ut. Snart får ni andra testa också.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar