onsdag 20 april 2011

A Game of Thrones i Thalamur



Efter att ha sett det första avsnittet av Tv-serien “A Game of Thrones” som bygger på George R.R. Martins epos ”A Song of Ice and Fire” fick jag en brännande lust att spelleda en Thalamurkampanj som är ett direkt rip off på de böckerna. Dock har jag inte tid just nu men det är kanske någon som kan göra något av dessa idéer så här kommer tankarna i korthet.

Kampanjen
Rollpersonerna är alla medlemmar av en underfamilj knuten till en av ätterna. De står nära familjens patriark (eller matriark) exempelvis är de söner, döttrar, skyddslingar eller nära vänner. De förvaltar en del av riket som ligger en aning avsides (kanske på landets östsida, nära sidraskogen i söder eller upp mot bergen/slätterna) och de har aldrig riktigt varit involverade i landets storpolitik. Dock vet alla att för länge sedan var magikraterna och patriarken/matriarken goda vänner och allierade.

De första spelmötena går ut att etablera rollpersonerna och deras relationer samt patriarken/matriarken och andra viktiga spelledarpersoner. Från andra delar av riket hör de hur slitningen mellan ätterna blir allt större.

Men så en dag kommer ett bud. Ättens magikrat kallar dem till sig. De får lämna sitt trygga hem och ta sig till ättens högsäte eller kanhända huvudstaden. Där får Patriarken/Matriarken en position som magikratens högra hand och Rollpersonerna får diverse uppgifter. Snart blir det indragna i politiken i det ormbo som utgör ättens innersta. Då Patriarken/Matriarken inte tycker sig kunna lita på någon är det allt som oftast rollpersonerna som får utföra dennes befallningar.

Äventyren
Uppdragen är allt ifrån regelrätta uppdrag såsom att hämta den och den boken, För bud från denna, hitta den stulna ättesymbolen, ta reda på om den och den personen är en demondyrkare, vad är silverskäran, till sociala intrigspel vid ätternas sammankomster.

Spelledarpersoner återkommer och extremerna övergår till gråskalor och snart börjar det bli mer och mer osäkert vem man kan lita på? Kanske börjar Patriarken/Matriarken ge dem tvivelaktiga uppdrag som det är osäkert att Magikraten känner till. Visar det sig att Magikratern är en av de troende, och således en brottsling i det thalaskiska samhällets ögon, och hur skall Rollpersonerna kunna bevisa detta.

Avslut

Exakt hur kampanjen skulle avslutas har jag inte klart för mig. Det blir ju mer och mer av ett fisktanksäventyr där rollpersonerna själv får fatta beslut och bilda pakter med de spelledarpersoner som finns.
Kanske blir Magikraten mördad, eller Patriarken/Matriarken och rollpersonerna stämplade som förrädare och tvingas fly riket för att inte mista livet eller stanna och försöka rentvå sig själv.
Eller är det rollpersonerna som blir korrumperade och själv ser till att skaffa sig makten för sin familj och för sin ätts bästa?

Den som lever får se...

Skulle verkligen vilja spelleda den kampanjen men ack... jag får nöja mig att se på A Game of Thrones istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar