torsdag 20 december 2012

Attribut

I Eon IV finns följande attribut, fyra fysiska och fyra mentala:

  • Styrka
  • Tålighet
  • Rörlighet
  • Uppfattning
  • Vilja
  • Psyke
  • Visdom
  • Utstrålning

Från tidigare skiljer det främst på namnbyten:

  • Bildning har blivit Visdom för att peka på analytiska och undersökande egenskaper snarare än ren allmänbildning.
  • Personlighet har blivit Utstrålning, dels för att bredda begreppet men också för att det är tydligare att tala om en stark utstrålning än en stark personlighet.
  • Syn och Hörsel har även slagits samman till Uppfattning för att hamna på samma nivå som de övriga attributen och inte göra för stor sak av de enskilda sinnena.
En sak som är ny är att man aldrig slår för de grundläggande åtta attributen. Istället påverkar de sina härledda attribut samt att det blir enklare att lära sig färdigheter för de attribut som man har ett högt värde i. Utöver det ger det även en bra bild av hurdan karaktären är.

Det leder oss vidare till de härledda attributen som man däremot aktivt slår för. Dessa är:
  • Förflyttning
  • Intryck
  • Kroppsbyggnad
  • Livskraft
  • Reaktion
  • Självkontroll
Förflyttning är medelvärdet av Tålighet och Rörlighet och används just till situationer där Förflyttning är intressant att mäta, exempelvis jakter.
Intryck är medelvärdet av Visdom och Utstrålning och används primärt i sociala situationer och konfliktslag där ens blotta närvaro kan få andra att märka av en.
Kroppsbyggnad är medelvärdet av Styrka och Tålighet och används där man behöver fysisk kraft, allt från armbrytning, brottning till att slå upp dörrar.
Livskraft är medelvärdet av Tålighet och Vilja och är det man slår för att behålla medvetandet samt för att inte dö, lite som gamla Chockvärdet.
Reaktion är medelvärdet av Rörlighet och Uppfattning och används primärt för att avgöra turordning i strid men också för att passivt uppfatta saker i omgivningen.
Självkontroll är medelvärdet av Psyke och Vilja och används för att stå emot skräck och nedbrytning. Därtill är det nästan det enda försvaret mot magi som påverkar sinnet såsom psykotropi.

Det var allt för i år
God Jul!

9 kommentarer:

  1. Varför ha grundläggande attribut om de inte används aktivt? Kan man inte lika gärna bara ha de härledda attributen då?

    Ert upplägg är ju ganska vanligt i rollspel, och jag har alltid undrat över vad fördelen är att ha en extra, passiv, uppsättning egenskaper.

    SvaraRadera
  2. Det stämmer mycket riktigt och till stor del är det ett arv från tidigare Eon. Vi insåg ganska nyligen och lite för sent att det inte fanns något egentligt behov av att slå för de grundläggande attributen.

    Endast rollpersoner kommer att ha grundläggande attribut, övriga varelser och personer kommer att klara sig alldeles utmärkt med de härledda.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om att ni behåller de grundläggande attributen. Även om det är något som aldrig slås mot så är det något som skapar en god känsla för karaktären. Allt som underlättar i visualiseringen är välkommet.

    SvaraRadera
  4. Vad ska man slå för balansakter. Är det någon färdighet alla har som täcker det eller är det meningen att någon av dessa härledda värdena ska täcka balans

    SvaraRadera
  5. Jag skulle säga att man slår Reaktion för balansakter. Kombinationen av Rörlighet och Uppfattning känns ju utmärkt för att motivera detta.

    SvaraRadera
  6. Jag hade hoppats på en balansfärdighet men Reaktion låter bra nog.

    SvaraRadera
  7. Gillar det mesta jag läst om Eon IV men detta låter ju inte så bra. Det låter som att ni ändrar bara för att ändrandets skull. Ni ändrar det till det sämre.

    Om man inte ska slå mot attributen måste ni komma på något bättre system än detta.

    Jag menar, om man ska lyfta upp en tung dörr så borde man slå emot STY och bara STY. TÅL har inget med det att göra.
    Och om man ska försöka hålla balansen på en planka bör man slå emot RÖR och bara RÖR. TÅL har inget med det att göra heller.
    Och man kan göra intryck på folk genom att vara mycket vis eller mycket snygg. Men ett medeltal av dessa två blir ju bara helt felvisande.

    Varför inte slå mot attribut? Ser ingen anledning att inte göra det. Tvärtom.

    Sen så gillar jag att man kan slå mot nya FÖRFLYTTNING när man marscherar. Eller att reaktion är en blandning mellan RÖR och uppfattning.

    SvaraRadera
  8. Dock finns det en bra grej med det här systemet. Man slipper omvända ob-tärningar på attributen och kan ha siffror istället. Det är enda platsen som jag vill ha siffror på istället för tärningar.

    SvaraRadera
  9. En balansgrej med attributen är att Tålighet används till 3 härledda egenskaper, Rörlighet och Vilja till 2 vardera, och resten till 1 vardera.

    Tålighet blir ju bästa (eller i alla fall mest effektiva) egenskapen att satsa i, så att säga, eftersom man ökar Livskraft, Förflyttning samt Kroppsbyggnad.

    SvaraRadera