onsdag 5 september 2012

Äventyr - ett rollspel för unga

Daniel Lehto arbetade med Eon och Neotech på Neogames kontor i Göteborg några år under början av 2000-talet. Han valde dock att överge söderns nejder och flyttade upp norrut men med bibehållet spelintresse. Han har släppt otaliga nummer av fanzinet Weird Quest vilka är minst sagt fullmatade. Men nu har han tillsammans med sin dotter Julia skrivit ett nytt rollspel (eller sagospel som de kallar det) som är riktat till yngre spelare. Det heter kort och gott Äventyr.

Boken är en nätt liten sak på 42 sidor i A5 storlek och är helt och hållet i färg. Bilderna är underbart charmiga och passar perfekt för spelets känsla och målgruppen. Vi rör oss i en oskuldsfull sagovärld som är fri från vuxenhetens cynism. Likaså är språket enkelt och tydligt även om man kan finna en handfull lite mer krångliga ord som kan vara svåra att förstå för de yngsta.

Man använder tiosidiga tärningar i spelet (T10) och man har fyra egenskaper (manöver, kunskap, trolldom och upptäcka) som man ska slå under med sin tärning. Allt som allt är det mycket enkelt.

Äventyr börjar med en genomgång om vad ett sagospel är och vi får ett kort men tydligt spelexempel som visar hur det går till. Sedan kommer en beskrivning av de arter man kan spela. Här finns klassiska fantasyvarelser såsom alver och dvärgar men man kan också spela vätte, jätte, troll, tomte eller ankman. Varje art har en specialförmåga; tomten kan göra sig osynlig och troll ger mer skada i strid.

När man väl valt art ska man välja syssla såsom hjälte, trollkarl, prins/prinsessa och så vidare. Även ens syssla ger en specialförmåga. Trollkarlen börjar spelet med förtrollningar, krigaren kan slåss med två vapen och köpmannen köper alla föremål till ett billigare pris.

Sedan får vi en genomgång med utrustning och vapen. Här hittar vi magiska flöjtar, kartor, svärd, pilbågar, lyktor, osynlighetsmantlar. Allt illustrerat och många mycket fyndiga. All utrustning känns spännande och rolig.

Vi får ett kapitel med vänner och fiender där allt från den ondskefulla vättekungen Väs presenteras till Joran Smed som kan smida svärd till äventyrarna. Vi får också en samling förtrollningar som gör att man kan bli osynlig, frammana elementarvarelser och mycket mer. Boken avslutas med en sida för sagoberättaren och sist men inte minst ett äventyr där man ska hitta och befria prins Adam. I slutet av boken följer det med kartor som väcker äventyrslusten.

Äventyr är ett charmigt rollspel som verkligen passar som introduktion för nybörjare. Det känns som en saga och de fantasifulla illustrationerna kommer locka de yngre. Likaså är formatet behändigt och man behöver inte läsa igenom 100 sidor för att förstå hur man spelar spelet.

Om man ska säga något negativt om spelet så är det att äventyret i slutet är något otydligt. Här skulle jag hellre sett ett tydligare upplägg så den som är sagoberättare första gången får mer hjälp. Som det är nu är det många händelser som är uppradade men som inte är lätt att få en överblick över. Skulle sagan fått några sidor extra utrymme hade det blivit mycket tydligare. Likaså, om spelet säljs på en bokhandel, så vet jag inte hur många icke-rollspelare som har tiosidiga tärningar hemma.

Detta är endast små skönhetsfläckar på en mycket charmig bok fylld av lekfullhet. Att det har tagit så länge för någon att göra den typ av rollspel förundrar mig.

På äventyrs blogg uppdateras det flitigt med material. Här kan man ladda ned spelkort, belöningskort, nya förtrollningar och mycket mer.

http://aventyrrollspel.blogspot.se/

Nu väntar vi bara på en tilläggsbok av något slag fylld med mer monster, skatter, kartor och fördigskrivna sagor!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar