torsdag 22 december 2011

Omslag



När det gäller omslag till Eon IV. Vad vill ni se i ett sådant? Har ni förslag på stil på omslagsbilden? Vad vill ni helst se och vad vill ni absolut inte se.?

Och när vi ändå är igång - vilken eonmodul har det bästa respektive sämsta omslaget?

23 kommentarer:

  1. Något actionfyllt, där folk inte bara står och tittar i olika miljöer. Min största invändning mot omslaget på ny Svavelvinter-spelet är t.ex. att det föreställer två män som tittar på en flod. Inte så rafflande.

    Bilden på Eon-boxen ovan är inte heller så rolig. "Hej här sitter vi och poserar", liksom. Man vill ha en bild där något händer, är på väg att hända eller just har hänt. Det gamla klassiska Drakar & Demoner-omslaget är t.ex. ett lysande exempel på en bild som ger känslan av att något fett episkt just har inträffat.

    Jag skulle gilla något i den här stilen: http://mv.cgsociety.org/gallery/357286/

    SvaraRadera
  2. Plus: Det får gärna vara en åtminstone en kvinna på omslaget.

    SvaraRadera
  3. Eftersom Eon IV verkar bli en så stor revision så bör det också speglas på omslaget av box och bok. Inte bara ny bild, utan något mer. Kanske en ny grundfärg eller ny logga för själva "€ON"-texten? Den väldigt inrutade layouten är visserligen klassisk, men lite trist.
    Jag vill i alla fall i min bokhylla se en mycket tydlig skillnad mellan de böcker som hör till Eon IV och de som tillhör de äldre versionerna (som ju är totalt kompatibla med varandra, vilket Eon IV inte verkar bli utan en konvertering)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker Grey har en intressant poäng angående grafisk profil. Men det är förstås en balansgång, då ni förstås ju ska försöka få så god hävstång som möjligt på eon-varumärket.

    Mina egna högst personliga preferenser är annars: skit i omslaget, lägg pengar på fint tryck/papper inne i boken istället.

    SvaraRadera
  5. Själv tycker jag oerhört illa om bilder på rollspels böcker, inte jämt men oftast, jag tycker bäst om en mönstrad yta, kanske något objekt på ytan, en alkemibänk från ovan eller en mönstrad duk med ett daakkors och en dolk vore inte helt fel. Att det ska vara en ny grafisk profil tycker jag e ganska självklart, även om profilen uppdaterats så smått känns den fortfarande mer hemma i 90talet än 10talet.

    SvaraRadera
  6. Håller med. Skulle också gärna se en revamp av hela Eons look. Speciellt tycker jag att den marmorerade "bakgrunden" har gjort sitt – för länge sen.

    Loggan är det nog bäst att behålla som den är, för igenkännelsen.

    SvaraRadera
  7. Magnus Edlund: Håller med att om personer är på omslaget så borde ju det minst vara en kvinna med - som inte är i sexuellt poserande i ringbrynjebikini ;)

    Grey: Jo vid tänker lite åt det hållet också. Man skall se att det är Eon men det skall vara tydligt att det är nya Eon.

    Marcus: Hur tycker du att omslaget skall se ut då?

    Zorbeltuss: Typ som Vampire the Masquerade eller Dark Ages och nya En Garde menar du? Gilla själv sådna omslag - men det känns lite gjort. Och kan du visa "detta är eon" med den typen av omslag?

    SvaraRadera
  8. Magnus: Marmorn skall dö!
    Don't worry about it!

    SvaraRadera
  9. En idé är ju att använda kartan över mundana som omslag. Typ i stil med Joe Abercrombies böcker:
    http://sfbok.se/extra/best_served_cold2.asp
    http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=97158

    Det har jag inte sett göras på rollspelsfronten, och det sänder absolut en tydlig EON-signa.

    SvaraRadera
  10. Det där var riktigt snyggt, problemet med det är väl att eons karta är väldigt horisontell, något som inte blir helt snyggt på de flesta rollspelsböcker.
    Om man vill göra ett specifikt eonintryck, så skulle jag säga att ett mindre brev och några få religösa artefakter (från olika guddomar) borde ge rätt känsla.

    SvaraRadera
  11. Zorbel: Det går ju alltid att zooma in på en viss del av kartan, så det borde inte vara något problem. Gärna då en plats med "ikoniska" Mundana-orter, eller om världsbeskrivningen i regelboken fokuserar mer på en viss del av världen så zoomar man in på den.

    SvaraRadera
  12. Det är ju ganska tråkigt om det är en massa vatten på omslaget, om man säger så.

    SvaraRadera
  13. Jag skulle inte ha inzoomat, delvis för att chansen finns att det inte är det området jag spelar i och delvis att jag inte vill ha en detaljerad karta som spelarna kan se.
    Men ja vatten är ganska tråkigt, särskilt som eonkartorna inte har några lindormar eller melusiner på kartorna.
    Där fick jag en ide av vad som kan vara i brevet förrresten en av mundanas vetenskap klassificering av ett hyggelmonster, komplett med teckning.

    SvaraRadera
  14. Myller, rörelse, dynamik. Inget poserande, utan en mängd subjekt. Stadsliv, slagfält eller marknader t ex. Tänk en del barnböcker där man kunde försjunka i alla små detaljer. Utan att det blir plottrigt.

    SvaraRadera
  15. Det är en sak med omslaget, som ska attrahera nya spelare och sticka ut i rollspelshyllan, och layouten inne i böckerna ska vara behaglig att nöta timme efter time.

    Vad gäller omslaget vet jag inte riktigt. Något som är unikt för Eon ... en missla kanske?

    Designen inuti får gärna vara enkel. Hellre ett fåtal och riktigt snygga illustrationer än många skissartade och ogenomtänkta. Dessutom skulle jag önska mig en världskarta till spelarboken.

    SvaraRadera
  16. Jag gillar omslaget till Misslor. Det inger en känsla av äventyr och utforskarglädje; de, enligt mig, största (om än väldigt generellt uttryckta) ledorden om Eon.

    Någon som går och tittar nyfiket i en godtycklig miljö lite halvt förstrött på ett 'naturligt' sätt tycker jag passar bra. Ta bort den enorma ramen dock, då det får scenen att kännas instängd. I övrigt så tycker jag att bilden bör vara fokuserad, detaljrik och att den skall inge känslan att 'där vill jag vara' (mysig, häftig, idyllisk eller liknande).

    SvaraRadera
  17. Idén med en kartor som omslag tyckte jag var väldigt bra, skulle nog kunna bli riktigt snyggt om det gjordes bra.
    När det kommer till "vattenproblemet" som tagits upp, så är det väl bara att lägga till något där, t.ex. ljus, daakkors, dolkar eller andra ateraljer som täcker vattnet delvis. Så blir inte bilden ett stort hav.

    SvaraRadera
  18. Förslaget med kartorna är lysande. Varför inte lägga till vaxljus, sigillstämpel, brevkniv och en bägare med vin.

    Inget känns så tilltalande som en inbundna böcker med hårdpärm. Betalar mer än gärna några extra slantar för det.

    Skippa marmorn och låt bli att rama in motivet på böckerna. I princip alla Eon böcker har en inramad framsida. Så även nyare produktioner som Misslor och Alver. Ta bort!

    Att släppa produkter i box känns lite 80-90 tal. Inget bra!

    SvaraRadera
  19. Varför ta bort ett starkt signum för Eon som den inramning som den marmorerade bakgrunden gör?
    Jag kan hålla med om att bilder till eons moduler varierar i kvalitet och anpassning till vilken modul omslaget finns på. Där skulle en ny tankebana troligtvis göra förbättring och mer rättvisa.

    Men jag håller inte med om att inramningen skall försvinna och inte heller marmoreringen, däremot stödjer jag att detta görs "modernare" för att signalera något nytt. Till exempel en mer blank yta och annat mönster i marmoreringen.

    Åter till bilderna, jag kan hålla med om att bilderna gärna får berätta något, att det visar en händelse eller efterverkningar från en händelse. Men kanske inte anspelning på just något Episkt. Eon har varit och är bra på att leverera storslagenhet inpackat i grisodlarnivå, även då möjlighet finns för epicness.
    En bild jag tycker skulle passa som omslags bild är ett följe med häst och vagn och x antal beridna följeslagare som färdas genom i Mundanas natur och bortom horisonten tornar en stad sig upp. Lägg sedan till att i naturen har tecknaren fört in en varelse som betraktar följet på avstånd utan deras vetskap.

    Bilden talar om de många resor man som spelare gör i en ogästvänlig natur där civilisationen befinner sig bortom räckhåll och knappt inom synhåll, om ens det. Sedan finns det faror som lurar vi inte är medvetna om och endast har varandra att förlita sig på.

    SvaraRadera
  20. Lite mer smuts än befintliga omslag, de nuvarande är för mycket high fantasy!

    SvaraRadera
  21. Jag tycker Eonprudukternas omslag ofta varit lite tråkiga och de har därför misslyckats med att förmedla hur bra spel det egentligen är och hur roliga produkter som finns inom omslagen. Jag har alltid varit nöjd med produkterna men layout och omslag har inte varit de starkaste korten så jag blir väldigt glad att höra att det är revision på dessa punkter.

    Jag anser att kartidén kan vara något att spinna vidare på. Det är seriöst samtidigt som det ger tydligt förmedlar att det är fantasy. Att ta intryck från gamla läderinbundna böcker tror jag kan vara något, vilket jag tycker blev bra med Encyklopedia Mundanas omslag. Att ha ramar kan fungera, men då måste de vara en del av bilden, inte pålagt som det känts tidigare.

    Favoriter är omslagen för Alver: Sångarens Ätt och Encyklopedia Mundana.

    Mindre bra är omslaget för Jarla på grund av färgval och även viss tråkighet.

    SvaraRadera
  22. Jag som har spellett Eon sen det kom ser absolut upptäckarglädje, nyfikenhet och kontrasten mellan bebyggelse och vild natur som ledord i Mundanas beskrivning. En karta vore sålunda alldeles perfekt, gärna med koppling till det Jargiska Kejsardömet, som bedriver såväl handel som militära operationer. Jag tänker mig en karta, lätt misshandlad och åldrad med fransade hörn, utlagd på ett bord av trä/sten, med föremål som väger ner den på alla sidor så den inte rullar ihop sig: ett Daak-kors, en dolk, en signetstämpel och en kristall eller magisk amulett kanske? Vad kartan visar beror väl på i vilken riktning spelförfattarna har tänkt ta den "nya" Eon-sagan.

    SvaraRadera
  23. Jag skulle finna det lyckat med någon "klassisk" situation. Så som en lönnmördare som strax skall strida till verket mot en adelsman, omringad utav "biffiga" livvakter eller liknande. Något betydligt mer livfullt om man skall vara kortfattad. :)

    SvaraRadera