onsdag 2 februari 2011

Socialt konfliktsystem

I måndags var det Eon IV-möte igen, denna gång hann vi med både strid och sociala konflikter. Vad gäller närstrid så känns det nu som ett fullt spelbart system förutom det där med sköldar. Vi har en del idéer och förhoppningsvis lyckas vi vaska fram det bästa tills nästa träff. Även vad gäller avståndsstrid väntar en del speltest och regelskapande.

Nåväl, som jag skrev i förra inlägget så ska inte Eon IV huvudsakligen vara fokuserat på strid. Måndagens spelmöte innehöll även en del sociala konflikter och det var intressant att resonera kring hur man ska använda sig av sociala färdigheter i kombination med karaktärsdrag för att få reda på information, förmå någon att göra något eller i stort sett vad som helst beroende på vilken typ av kampanj det är. Vi har som plan att konstruera reglerna så att rollpersonen får fördelar genom att känna till motståndarens svagheter - och det i sig bör kunna ge upphov till intressanta scenarier. Hur ska man kunna ta reda på hur någon ska övertalas ger en hel del mer än ett ensamt färdighetsslag.

/ Anton (avatarex)

2 kommentarer:

  1. Det där med att lära känna motståndarens egenheter och få regelfördelar från det låter som en skitkul mekanism eftersom jag tror det kan främja aktivt rollspelande och göra att SLP:er upplevs som lättare att förstå/identifiera med! Bra tänkt!

    SvaraRadera
  2. Det låter intressant.
    Däremot låter det som att det finns risk för att det blir "för många" system. Eller återkommer taktikkorten även i sociala konflikter och magi?

    Det viktigaste för ett modernt regelsystem tycker jag är hur det hanterar att olika deltagare vill göra olika saker samtidigt. Om person A vill slå ihjäl person B med våld, och person B vill värja sig med magi, medan person C försöker övertala dem att sluta bråka - fungerar sånt?

    SvaraRadera