Första inlägget för mig då på denna blogg. Första gången jag bloggar överhuvudettaget. Damn – snart är jag väl som Blondinbella.
Såg just Hellboy 2 och blev lite besviken… dock så var det trevligt att få dyka ned i Del Toros fantasilandskap ett tag och alla de underliga kreatur som lever där. Dessutom så blev man riktigt inspirerad att spelleda något som har att göra med Skugglandet eller kanske Demoner.
Och när det ändå är tal om demoner…
Har fixat en del på Demoner & Demonologi under dagarna. Det finns många tankar, mycket inspiration men att få rätt stämning och känsla i modulen är det svåra. Just nu är det två olika synsätt jag vill ha med.
1. Jag vill förmedla känslan att demoner är ”ovanliga”, ”exotiska”. De nämns i den religiösa litteraturen, det finns sagor bland bondebefolkningen, det viskas under sena värdshustimmar. De magiker som ägnar sig åt sådant rör endast de områden de är väl bevandrade i – och även då är det riskabelt. Det skall vara likt en mörk himmel som vilar över världen och så länge inte molnen glider isär och något blottas är allt tryggt men stirrar man för mycket ut i djupet, eller försöker föra molnen åt sidan kan obehagliga ting ske.
2. Sedan vill jag att den skall vara ett fullgott hjälpmedel då man Spelleder en Mörkerkampanj eller liknande och detta tar det hela till betydligt mer episka proportioner. Och då måste man ju ta demonernas synesätt i betraktande.
Svårigheten är att kombinera dessa två stildrag. Man vill ha kvar mystiken och ändå förklara den. Blir det för tydligt kommer Grisodlarna dessutom att klaga på att det är för episkt och finns för många demoner – men de får de ta – de kommer säkerligen bli mer nöjda med moduler som Vilddjur & Bruksdjur där jag ska se till att skriva en avföringstabell – lukt, konsistens och BRYT.
Summa summarum - det är en kamp att hitta medelvägen – och ironiskt sett så blir det medelvägen mellan två världar. Mundana och de Nio sfärerna.
Hur som helst kommer Demoner & Demonologi inte bli en monsterbok. Visst kommer det finnas några ”exempeldemoner” men tanken är att Spelledaren skall kunna skapa sina egna demoner efter ett system som kommer att bli enkelt och rätt så kul tror jag. Testade att göra en Exempeldemon till Misslor och det funkade mycket bra.
För övrigt kan jag ju påpeka att Demoner & Demonologi skrivs på fritiden, när jag har tid, så det finns ingen satt deadline. Men när det blir en sådan så kommer ni bloggläsare att bli de första att veta det.
Nåväl…
This is Nallo, last survivor of the Nostromo, signing off.
PS - Bilden är av Kim (Legion) men jag har tagit mig friheten att stympa den lite i photoshop.
Underbart, demoner ska bli fantastiskt kul att läsa när den kommer...
SvaraRaderaGillar känslorna du vill förmedla med boken, mystiskt, svårt att sätta fingret på men samtdigt användbart i episka kampanjer...
Grattis till första blogginlägget! ;)
Lycka till med skrivandet
SvaraRaderaJag känner redan att likheterna mellan dig och Blondinbella är oerhörda!
SvaraRaderaNu när jag tänker på det....är Petter Nallo bara en pseudonym?
Akta dig i att beblanda dig för mycket med mörkrets makter Nallo - som du ser har redan ditt inlägg infekterats av återkommande demoniska tecken...
SvaraRaderaHar väntat på Demoner i sen 1998, fast på den tiden skulle den heta Demoner och Vandöda. Kul att det händer lite. Ser verkligen fram emot den. Kul att du Nallo gör den, har varit mycket nöjd med de moduler du varit inblandad i. Lycka till med skrivandet. /Jens M
SvaraRadera